joi, 6 septembrie 2012

De ce avem nevoie de bănci ?


Sa ne înţelegem, de la bun început: ideile  bune  nu  merg întotdeauna  imbracate  la costum negru, cu cravată  si  aromate cu  parfum Channel; ele pot veni  la tine, chiar si în pantaloni scurţi, vesele si pline de viaţa. Asta nu înseamnă ca sunt mai puţin  valoroase, mai fără de conţinut, sau, ca nu merită  sa  le  acorzi  atenţie. Timpul, în care, flerul de a face afaceri era o garanţie a succesului, a cam apus, si, astăzi, el trebuie însoţit si de multă carte.Trebuie  sa recunosc, însă, ca, un ton  oficial, sec, stiintific, ne incordeaza puţin simţurile, ne mangaie orgoliul, ne debranseaza de la treburile noastre  cotidiene si ne obliga... sa fim atenţi. Eu  am sa te las sa îţi bei cafeaua, sa  răspunzi la ceva mailuri, si, între timp, mă voi juca cu  cateva idei  pe o  tema  generoasa  si  foarte modernă: de ce avem nevoie de bănci?


Să ne  păstrăm  economiile în siguranţă

         Am  adunat ceva bănuţi intr-o viaţa de om si, mă gandesc,  ca i-as putea ascunde în gradina cu zarzavaturi, sau  în adancul sobei de teracota din camera de zi sau,  poate în vreo ulcica de care nu mai am nevoie; am fugarit repede gandul, de teama de a nu-i găsi cine stie ce gradinar, si, sa-i creez, astfel, mari probleme existenţiale; sau, poate, bunicul,  în graba de a face primul foc de anul asta,  i-ar topi intr-o clipa, si, ar ramane doar scrum si cenuşă din ei. Si, dacă mă gandesc bine, chiar eu insami, uituca cum mă ştiu, as  putea uita de punga mea  cu galbeni. Gata, m-am hotarat si o sa merg cu ei la banca: pot oricand sa îi  iau înapoi dacă vreau si, în plus, nu stau ei chiar degeaba acolo: voi primi si ceva dobanda.  Eu am încredere si timpul trece repede .

Să  luăm bani cu  imprumut

            Un pom am sadit, cu un copil m-a bucurat soarta si a rămas doar ...o casa; voi căuta pe cineva, care  a pus deoparte acesti bani, care nu are nevoie cativa ani buni de ei, si  care sa mă înţeleagă dacă,doamne fereşte, vreodată, nu o sa pot sa îi dau suma promisă, la ziua aleasă.  La camatari, nu apelez în ruptul capului, doar vreau sa am somnul linistit si  sa merg în tihnă pe strada. Alung repede gandul  si cobor cu picioarele pe pamant.  În zane nu pot sa  mai cred, ca am crescut. Ştiu, singura soluţie e banca. Dar, oare, de ce mi-ar da banca tocmai mie, atat de mulţi bani? Eheee, e ştiinţă adevărată, bazată  pe reguli clare, amestecate cu  aromă de ”creditum-creditare”, adică, încrederea băncii în tine, ca vei da  înapoi banii împrumutaţi. Trebuie sa afle cine eşti,  ce ai făcut pana acum, si ce ai de gand sa faci cu banii, de unde îi vei da înapoi, cu cine te intovarasesti, cum ai mai plătit si alte dati, si multe, multe alte întrebări. De data aceasta, vechiul principiu, ” mulţi chemaţi ,puţini alesi”, îşi găseşte cu adevărat temeiul.

Să  transferăm bani
        
       Pai, tot efortul de care am vorbit pana acum, adică, colectarea si redistribuirea banilor, nu înseamnă ca, ei circula, se mişcă, si, astfel, capata valoare? Oare, ar trebui sa mă urc în tren, de fiecare data, ca sa duc niste bani cuiva? Ar inseamna sa pierd timp, sa fac alte cheltuieli si, putin probabil, dar nu imposibil, sa ajung fara ei la destinatie. Si de aceasta data, ştiu ca solutia o gasesc ...la banca .
          Exista ,oare, vreun om care ar putea face singur atat de multe lucruri ?  

        multumesc

Un comentariu:

  1. Interesantă şi incitantă totodată - această introducere. Care va să zică, 'Ea, Banca', nu-i tocmai o doamnă sobră care înşiră complicate mecanisme financiare, iar cel care apelează la serviciile ei, să nu înţeleagă pe deplin decât faptul că, la finalul unei tranzacţii, trebuie doar să semneze undeva.. şi cam atât.
    De aceea găsesc salutară ideea de a explica, pe înţelesul tuturor, ce-i putem cere 'Băncii', ce poate 'ea' să ne ofere, în ce condiţii, pe ce perioade de timp - aspecte care odată bine ştiute, îi poate feri pe ambii 'protagonişti' de riscuri, sau efecte nedorite.
    Cred ca nu va fi uşor în a explicita aceste mecanisme, care de altfel, stau la baza economiei oricărui stat; ABC-ul bancar, chiar şi ca terminologie, este suficient de vast, dar, asemenea lui Jules Verne care spunea că 'Călătoria de 1000 de mile începe cu primul pas', iţi mai rămân 999 de paşi, care, din punctul meu de vedere, se anunţă extrem de promiţători!
    Succes!

    RăspundețiȘtergere